Pieter den Besten (1894-1972) – Heksendans 1921

Terug



Pieter den Besten (1894-1972) – Heksendans 1921 – Aquarel en potlood – 39 x 27 cm – Gesigneerd en gedateerd 1921 – Prijs:

Pieter den Besten was een Rotterdamse kunstenaar die al vroeg bekend was met de ontwikkelingen in de moderne kunst. Hij volgde de avant-garde op de voet mede door reizen naar Parijs en Duitsland. Hij werd door Abraham Tuschinski gevraagd om wandschilderingen te maken voor het Gesamtkunstwerk theater/bioscoop Tuschinski in A’dam. De beweging, die voortkwam uit de ontwikkelingen binnen de moderne dans en de opkomende film, had grote invloed op het werk van Den Besten net als de kinetische kunst. ┬áZijn hoofdthema was de vrouw, de decadentie en de erotiek in een geabstraheerde stijl met geometrische vormen. Den Besten vervaardigde een uniek oeuvre wat helaas verloren ging tijdens het bombardement op Rotterdam. Daardoor is zijn vooroorlogse werk zeldzaam. Zijn werk is o.a. vertegenwoordigd in het Drents Museum Assen.

Bovenstaand werk is een prachtig werk van Den Besten. Baudelaire zag de vrouw als een gevaar met een enorme seksuele kracht. De vrouw als een direct gevaar, een verleidster tot zonde, wellust en doodsverlangen. De vrouw als vampier vormde het symbool voor deze principes. Haar verleidingskunsten en seksualiteit waren een bedreiging. In dit werk legt Den Besten de nadruk op de beweging en de expressie van de dansende verleidster in een modernistische stijl met geabstraheerde vormen.

Besten den P.